Dag 1. Zaterdag 412 Km.
Nooit eerder de luxe gehad van
5 weken vakantie, nu met al die ouwe lullen dagen moet het er maar eens van
komen.
Dus camper in topconditie
gebracht, afgeladen en op naar het hogen noorden, doelstelling is dit jaar weer
Scandinavië.
Om de eerste dag wat
kilometers te maken besluiten we via de snelweg naar Denemarken te gaan,
normaal gaan we ook vaak binnendoor via veerdienst Wischhafen-Glückstadt over
de Elbe om zo de files bij Hamburg te ontwijken.
Vanmorgen op tijd vertrokken
en via Meppen en Cloppenburg naar de A1, helaas zitten we al direct in de file.
Tot aan Bremen blijft het
rommelen en nabij Bremen is het helemaal hopeloos, gelukkig wordt het nadien
beter.
Bij Hamburg de A7 weer
hetzelfde verhaal, dus alle tijd om bootjes te kijken in de haven, verder
noordwaarts naar Flensburg is het weer raak, we worden er mooi flauw van en
besluiten een camperplaats op te zoeken om zondag verder te reizen.
We vinden in Jagel een mooie
rustige plaats om tot rust te komen bij een camperbedrijfje met eigen
camperplaats(54.45388,9.53416) en genieten hier nog mooi een poos van het zonnetje.
Doelstelling Denemarken is
niet bereikt.
Dag 2. Zondag 412 Km.
Vanmorgen vertrekken we in de
regen naar Denemarken, het is lekker rustig op de weg, dus schieten we lekker
op over de E45 en als laatste over de E39 naar Hirtshals.
Het zonnetje gaat weer
schijnen en tegen dat we in Hirtshals arriveren is er geen wolkje meer aan de
lucht te bekennen.
De camperplaats in Hirtshals
vinden wij niet zo super, dus rijden we 5 kilometer zuidwestelijker waar het
volgens onze gegevens toegestaan is om achter de duinen te overnachten.( 57.55901,9.91686)
Morgenavond om 21:45 uur gaat
onze overtocht vanuit Hirtshals naar Kristiansand vertrekken, dus blijven we
hier overnachten.
S’avonds nog even lekker door
de duinen gewandeld, met windkracht 5 wil liever niet op het strand lopen, je
wordt daar letterlijk en figuurlijk gezandstraald.
Dag 3. Maandag 25 Km.
Het zonnetje schijnt heerlijk
als we wakker worden, dus na het ontbijt lekker op het strand en door de duinen wandelen.
S’middags rijden we naar
Hirtshals en wandelen we het dorp en de haven door.
In de avond rijden we naar de
terminal om in te checken en drinken daar koffie in de camper terwijl de boot
aanmeert.
De overtocht duurt 3:15 uur,
om 01:00 uur arriveren we in Kristiansand en dan begint het zoeken naar een
overnachtingsplaats.
Gelukkig zijn we niet de enige
die wat zoeken, de campers rijden kris kras door de stad, wel komisch om te
zien.
Wij besluiten ons heil buiten
de stad te zoeken, uiteindelijk vinden we achter het gemeentehuis van Songdalen een mooie
grote rustige parkeerplaats.
Dag 4. Dinsdag 200 Km.
Na het ontbijt vertrekken we
via de E39 naar Vigeland, hier gaan we de 460 op naar Kaap Lindesnes, dit is
het zuidelijkste puntje van Noorwegen.
De 460 is een prachtige weg
langs de kustlijn die eindigt op de Kaap.
Hier genieten we van een mooi
uitzicht en bezoeken de vuurtoren.
De reis gaat verder binnendoor
naar Lyngdal waar we de E39 weer op draaien richting Stavanger.
Tegen de avond vinden we een
leuke picknickplaats(58.52343,6.09241)
net voorbij Helleland waar we de nacht door brengen.
Dag 5. Woensdag 77 Km.
Tot net voor Ålgård de E39
gevolgd, vervolgens de 45 op naar Oltedal en hier links naar de veerpont
Lauvik/Oanes over de Lysefjorden.
Mooi stukje langs de Lysefjorden
gereden naar Jørpeland, waar we naar de Preikestolencamping gaan.
Het zonnetje schijnt weer
volop, dus genieten we hier de rest van de dag.
Dag 6. Donderdag 0 Km.
De wekker gezet op 05:00 uur
om op tijd de Preikestolen op te gaan, één van Noorwegens mooiste
bezienswaardigheden .
Al meerdere keren gehoord dat
men later op de dag gaat file lopen tussen bussen vol Aziaten, ik wil liever m’n
eigen tempo aanhouden.
Voor de wekker kans kreeg om
mij te wekken was ik al klaar om te vertrekken, de eerste 4 kilometer klimmen
naar het startpunt van de wandeling met de ATB gedaan.
Gelukkig was ik mooi op tijd
en kon lekker rustig de laatste 4 kilometer op eigen tempo naar boven wandelen.
Eenmaal boven
lekker genoten van het uitzicht en natuurlijk foto’s gemaakt.
600 loodrecht naar beneden
kijken.
Later op de terugweg werd het
al gezellig druk, dus was ik mooi voor de drukte aan, de laatste kilometers naar
beneden met de atb was een peulenschilletje.
De rest van de dag lekker op
de camping geluierd.
Op maandag en donderdag kan
men bij genoeg deelname nog met de helikopter een vlucht maken boven de
Preikestolen.
Hier hadden wij ons ook voor
opgegeven, helaas door te veel wind ging dit uitje niet door.
Dag 7. Vrijdag 179 Km.
Vanmorgen weer een klein
stukje terug gereden en vervolgens over de E39 naar Stavanger waar we een
bezoekje aan brengen.
We komen mooi op tijd en
vinden nog een plaats om de camper te parkeren bij het oliemuseum aan de haven.
Eerst de winkelstraat doorgelopen,
de mooie kathedraal staat natuurlijk in de steigers, dus het fotograferen niet
waard helaas.
Nadien door de oude wijk
gewandeld met mooie houten huisje de gelukkig allemaal bewaard zijn en steeds
goed onderhouden.
Vanuit Stavanger weer verder
de E39 gevolgd richting Bergen, een veerpontje genomen omdat er weer een fjord
dwars lig zoals hier normaal is.
Bergen slaan we over omdat we
daar al eens zijn geweest, dus slaan we bij Våg de E134 op richting Odda.
Net voorbij Håfoss zien we een
leuke picknickplaats (59.69040,6.01847) voor onze overnachting.
Dag 8. Zaterdag 179 Km.
De regen tikt zachtjes op de
camper als we ontwaken, honden uitlaten, broodjes afbakken, ontbijten en nadien
rustig de E134 verder volgen.
Al snel wordt het droog,
breekt het zonnetje zo af en toe door en bereiken we de eerste waterval van de
dag.
De Langfossen buldert hier
leuk het Åkrafjord in, vervolgens komen we bij de dubbele Låtefossen aan die
nog mooier is.
Nadien rijden we door naar
Odda waar we wat boodschappen in slaan, hier na rijden we langs het Sørfjord en
het Eidfjord naar de plaats Eidfjord.
De weg is op meerdere plaatsen
zo smal dat we elkaar moeten laten passeren, maar het uitzicht maakt veel goed
hier.
Voorbij Eidfjord door diverse
tunnels bereiken we de laatste waterval voor vandaag de Vøringsfossen, met het
mooie hotel op de top maakt het plaatje compleet.
Vannacht willen we graag koel
slapen, dus besluiten we door te rijden de hoogvlakte Hardangervidda op, net
voorbij Dyranut vinden we een geschikte picknickplaats. (60.40018,7.61493)
S, avonds nog even lekker met
de honden gewandeld over de hoogvlakte.
Grappig dat we voor de tweede
keer twee dagen met de zelfde kilometers op de teller hebben.
Dag 9. Zondag 351 Km.
We vervolgen onze weg via de
wintersportplaatsen Geilo en Gol richting Fagernes, weg 33 naar Gjøvik en
vervolgens naar Hamar, hier rijden we de 25 op naar Elverum.
Bij Elverum volgen we de 3
langs de rivier Glåma en even voorbij Åmot zien een leuke picknickplaats (61.21341,11.33127) waar we onze nachtrust zullen doorbrengen.
Dag 10. Maandag 566 Km.
Vannacht lekker veel regen
gehad, dus dit valt vandaag niet meer naar beneden, dus we hebben zowaar weer
een droge dag.
We blijven weg 3 nog steeds
volgen en ten noorden van Atna loopt de weg door vrijwel ongerepte bossen, hier
bevind zich ook de Jutulhogget, een 100 meter diepe kloof die we bezoeken.
Nadien rijden door naar Tynset
waar we de 30 op gaan naar het mijnstadje Røros, hier zijn we al twee keer
eerder geweest, dus deze laten we nu links liggen en gaan de 31 op naar Zweden.
We willen het noordelijkste
deel van Noorwegen bezoeken en willen hier wat sneller naar toe, dat gaat beter
over de Zweedse wegen die wat minder door bergachtige gebieden gaan.
We rijden Zweden binnen door
Härjedalen naar de wintersportplaatsen Hede en Vemdalsskalet, in de laatste
pinnen we even wat Zweedse kronen en gaan hier eten.
Eerst was het de bedoeling
hier ook te overnachten, maar we besluiten door te rijden naar Kälarne waar
bekenden van ons vorig jaar een kleine camping met stuga’s en
groepsaccommodatie zijn begonnen.
Na best wel veel kilometers en
al wat later op de avond worden we hartelijk ontvangen op www.skandicamp.com (62.96653, 15.86653) door Rick en Annelotte in het kleine plaatsje
Gastsjö.
Dag 11. Dinsdag 0 Km.
Na het ontbijt worden we
uitgezwaaid door de familie en vervolgen onze weg naar Hammarstrand waar we
boodschappen inslaan.
De tip van Rick over de Döda fallet (dode waterval) volgen we ook op, deze lig net ten zuiden van Hammarstrand aan de 87.
De tip van Rick over de Döda fallet (dode waterval) volgen we ook op, deze lig net ten zuiden van Hammarstrand aan de 87.
Door
een catastrofale vergissing werd de machtige waterval Storforsen drooggelegd.
Dat
gebeurde allemaal binnen 4 uur tijd op een junidag in 1796. Het was allemaal de
schuld van de energieke en opstandige Magnus Huss. Deze koopman uit Sundsvall,
die ook wel “Vildhussen” (Wilde Huss) genoemd werd, probeerde een
houtvlotkanaal te bouwen langs de Storforsen, maar zijn dammen braken opeens door.
Sinds
die dramatische dag werd Storforsen omgedoopt tot Döda Fallet (de dode
waterval), een waterval zonder water met wonderlijke door stromend water
gevormde steenformaties.
Nu
kan men hier over houten vlonders rond wandelen.
We rijden verder naar Bispgården
over de 87 en richting Sollefteå, bij Österforse gaan we de 331 op en rijden
door tot net voor Rossön.
Hier zien we een mooie
parkeerplaats bij een langlaufcentrum (63.90631,16.35413) waar we nog een poosje genieten in het zonnetje en de
nacht door brengen.
Dag 13. Donderdag 380 Km.
Vanmorgen onze weg naar het noorden vervolgd en bij Hoting de E45 op naar
Dorotea, via Vilhelmina en Arvidsjaur richting Jokkmokk.
Onderweg diverse rendieren gespot, de laatste en de grootste groep maakte het wel heel erg bont door midden op de weg te gaan lopen.
Onderweg diverse rendieren gespot, de laatste en de grootste groep maakte het wel heel erg bont door midden op de weg te gaan lopen.
Na veel getoeter en zo af en toe een rendier een tikje tegen de kont aan
te geven met de camper, lukt het uiteindelijk de groep aan de kant te krijgen
en kunnen de achteropkomende automobilisten er ook van profiteren.
Voorbij Moskosel zien we wel een hele mooie picknickplaats (65.95470,19.52042)
aan de snelstromende rivier Pite älv voorbij komen.
We
hoeven geen kilometers meer na te denken wat we gaan doen, camper keren en
terug naar de rivier waar we gaan overnachten.
Dag 14. Vrijdag 402 Km.
Vandaag de E45 verder gevolgd
en de poolcirkel gepasseerd ten zuiden van Jokkmokk, hier even een stop
ingelast en koffie gedronken.
Nadien verder noordwaarts en
via Gällivare en Svappavaara naar Karesuando
aan de Finse grens, hier zagen we een leuke plaats voor de nacht aan de rivier Muoniojoki.
Er blijkt feest in het dorp te
zijn en de parkeerplaats begint voller te lopen met allerlei feestgangers, dus
rustzoekers zoals wij voelen ons hier niet thuis en vertrekken weer.
We gaan de rivier over Finland
in en zien direct weer een plek (68.44905,22.48240) waar we de nacht door brengen.
De temperatuur is boven onze
verwachting, 24 graden en in het zonnetje gaan we zelfs zweten.
Dag 15. Zaterdag 243 Km.
We vervolgen onze route over
de E8 op een soort hoogvlakte richting het Noorse kustplaatsje Skibotn en gaan
dus Noorwegen weer binnen.
Dus de euro’s weer uit de
portemonnee en de Noorse kronen er weer in.
Vanaf Skibotn volgen we de
Noorkaaproute E6 weer langs een mooie kustlijn richting het noorden.
Bij het plaatsje Djupvik
besluiten we hier op de camping te gaan staan met een prachtig uitzicht en
maken s’avonds een wandeling door het dorp.
Omdat we dit jaar 5 weken
vakantie hebben lag het in de bedoeling naar de Noorkaap te gaan als de reis er
naar toe lekker verloopt , het moet voor ons geen reis worden met alleen maar
rijden.
We zijn nog niet op de helft van onze vakantie en al
zo dicht bij dat we besluiten om gewoon door te gaan.
Dag 16. Zondag 216 Km.
De dag begint met regen en de
neus van de campingeigenaar staat ons ook niet aan, dus trekken we verder naar
het noorden.
We blijven de E6 vandaag
volgen langs Noordzee met diverse eilandjes langs de kust en gaan de
noordelijkste provincie Finnmark in.
Voorbij Alta rijden we
s’middags op tijd een mooie rustige parkeerplaats op en genieten de rest van de
dag lekker bij de kachel met wat lezen, puzzelen en spelletje rummikub.
Dit is de eerste slechte dag
tijdens onze vakantie, het blijft maar regenen.
Dag 17. Maandag 207 Km.
Gelukkig is het weer droog,
nog wel donkere wolken aan de horizon, maar dat mag de pret niet drukken.
We volgen de E6 weer verder en
blijven ons verbazen over de toch zeer wisselende natuur, kronkelige
berkenboompjes die hier proberen te overleven vaak bijna zonder blad aan de
boom.
Prachtige berglandschappen
vaak zonder bomen en dan weer met bomen als je weer op zeeniveau komt.
Bij Olderfjord verlaten we de
E6 en gaan de E69 op langs de Barentszzee naar het eiland van de Noordkaap Magerøya.
Die bereiken we via een 6.9
kilometer lange en 212 meter onder de zeespiegel liggende tunnel, tot 1999 voer
hier een veerpont tussen Magerøya en het vaste land.
In 1993 is men begonnen met de
aanleg van een tunnel en dit duurde tot 1999, de kosten van 110 miljoen euro
moest worden opgebracht door de bevolking en toeristen, dit is in 13 jaar
voldaan en dus sinds 1012 kan men er gratis door reizen.
Wij rijden door naar Honningsvåg
waar we boodschappen in slaan en even door het dorp rijden, in de haven zien we
nog de Finnmarken van de Hurtigruten liggen.
Na Honningsvåg rijden we
verder naar de Noordkaap en besluiten op 18 km. voor de kaap op een prachtige
hoog gelegen picknickplaats de nacht door te brengen.
Dit besluit nemen we omdat het
nog bewolkt is en de volgende dagen meer zon is voorspeld, dan is het
vanzelfsprekend prettiger vertoeven aan de kaap waar we ook willen overnachten.
Dat deze paarkeerplaats een
prachtig uitzicht bied vinden wij niet alleen, de ene naar de andere auto en
touringcar draait hier op en er wordt massaal plaatjes geschoten.
Dag 18. Dinsdag 22 Km.
De zon laat zich nog niet
direct zien, maar langzaam wordt het beter als we vertrekken naar de Kirkeporten
(kerkpoort) bij het dorpje Skarsvåg.
Kirkeporten is een uitholling
in de rotsen wat door de jaren heen is uitgesleten door de zee, in Skarsvåg
parkeren we de camper en gaan te voet het wandelpaadje de heuvel over.
Na de koffie rijden we de
laatste kilometers door naar de Noordkaap, de horizon is inmiddels onbewolkt,
dus prima om de Noordkaap te bezoeken.
De entreeprijs wordt per
persoon afgetikt en is lekker pittig met 270 Noorse kronen per persoon,
daarvoor is wel de rest allemaal gratis, parkeren en het bezoekerscentrum met
een leuke film over de Noorkaap.
Er zijn mensen die het maar
een kale bedoeling vinden die hele Noordkaap, wij vonden het een beleving apart
en zeker de moeite waard.
Het hele eiland Magerøya is
een prachtig kaal berglandschap wat hoog boven de zee uitsteekt met in diverse
inhammen leuke kleine vissersdorpjes
En zowaar de
middernachtzon ook nog kunnen zien, we dachten daar te laat voor in de tijd van
het jaar waren, half is de zon weggeweest en om één uur ging die al weer
langzaam de lucht in.
Dag 19. Woensdag 188 Km.
Vanmorgen na een beetje
uitslapen vertrokken van de Noordkaap en de E6 richting het zuiden langs de
Barentszzee genomen richting Lakselv.
Net na de middag zien we vlak
voor Lakselv een prachtige plaats (70.08273,24.91562) aan het laatste stukje Barentszzee waar we nog langs
rijden en stoppen hier.
De lust om verder te rijden
ontbreekt, dus blijven we hier ook overnachten.
Dag 20. Donderdag 270 Km.
We worden deze morgen wakker
met de rendieren bijna voor de deur, wat wil je nog meer.
Na het ontbijt rijden via
Lakselv over de E6 naar Karasjok, de hoofdstad van de Sami.
Hier bezoeken we De Samiske
Samlinger, een museum over de Samische kunstnijverheid, levenswijze, kleding en
bouwtraditie.
Het schijnt in deze omgeving
het koudst te worden van Lapland, de laagste temperatuur hier ooit gemeten
bedraagt -51’4 graden, gelukkig hebben we het vandaag +20 graden.
Na Karasjok verlaten we de E6
en gaan de 92 op richting de Finse grens, deze blijven we volgen tot aan het
plaatsje Kaamanen, ze zijn op dit traject lekker veel met de weg bezig en dus
rijden we vele kilometers off road.
Bij Kaamanen gaan we de E75 op
naar het zuiden, de remmen testen we continu door overstekende rendieren, de
hele vakantie nog niet zo veel gezien als hier.
De weg loopt hier prachtig
tussen de vele Finse meren door.
Onderweg willen we tanken, dus
stoppen we bij een beetje vreemde pomp, men kan hier alleen de liters zien die
men tankt, het getankte bedrag is vreemd genoeg afgeplakt en literprijzen zijn
al helemaal nergens te bekennen.
Toch maar besloten om verder
te gaan en zien wat de volgende pomp bied, gelukkig is hier wel alles helder.
Net voor Saariselkä slaan we
af naar de top van de Kaunispää, hier is een mooi uitzichtpunt op 438 meter
hoogte.
Hier besluiten op hoogte te
overnachten.( 68.43359,27.44212)
Dag 21. Vrijdag 340 Km.
Lekkere ochtendwandeling
gemaakt rond de berg en tussen de rendieren door, ontbijten en karren maar
weer.
We rijden de E75 verder
zuidwaarts naar Rovaniemi, de woonplaats van de Kerstman die we met een
bezoekje vereren.
Precies op de poolcirkel heeft
de kerstman een leuk optrekje, één groot commercieel park met alle toeters en
bellen erop.
We gaan met de kerstman op de
foto en maken een kort praatje met hem, leuk om het een keer mee te maken.
Het hele complex bestaat uit veel souvenirs winkeltjes,
attractie parkje, hotel, restaurants en het verhuur van huisjes, hiervan worden
er momenteel nog meer van bijgebouwd.
Jaja, laat die Kerstman maar
schuiven, hij komt hier wel aan zijn trekken.
Gisteren vonden we het vreemd
dat het restaurant op de Kaunispää op onze klok een uur te vroeg dicht ging,
komen we er vandaag pas achter dat ze in het land van de Kerstman een uur vooruit leven.
Na Rovaniemi gaan we de 926 op
aan de oostkant van de rivier Kemijoki langs naar het zuiden.
Bij het plaatsje Tervola gaan
we rechtsaf de rivier over en zien gelijk aan de overkant bij een klein
strandje een prachtige plaats (66.08397,24.78983)
voor onze nachtrust.
Dag 22. Zaterdag 253 Km.
De E75 volgen we vanmorgen
naar de Botnischegolf en van hier de E4 naar Zweden, net voor de grens in Tornio
slaan we bij een grote supermarkt nog even boodschappen in en tanken de
dieseltank weer vol met diesel, tevens vullen we onze watertank en in het putje
kunnen we onze afvaltank lozen, dus de komende dagen kunnen we weer vooruit.
Bij Haparanda rijden we Zweden
binnen over de E4 en blijven deze een flink aantal kilometers volgen tot aan
het plaatsje Jävre, hier is bij een kleine vuurtoren aan de kust een mooie
picknickplaats (65.14381,21.50866)
waar we blijven overnachten.
Dag 23. Zondag 296 Km.
Graag zouden wij een rustdag
in willen lassen op deze mooi plaats, maar omdat de dag begint met regen toch
maar besloten om te gaan rijden.
De E4 op gegaan naar Skellefteå
en vanaf hier de rustigere binnenwegen op, dus hier de 95 op naar Boliden, dan
de 370 op naar de kruising van de 365 en dan deze volgen naar het zuiden.
Langzaam komt het zonnetje er
door tussen Lycksele en Åsele als we gaan stoppen, kunnen we de rest van de
middag lekker in het zonnetje zitten.
Bij het buurtschapje Lillögda een leuke plaats
gevonden aan een riviertje waar we tevens ook blijven overnachten.
Dag 24. Maandag 320 Km.
We pakken de 365 weer op naar Åsele
waar we boodschappen in slaan en tanken voor de komende dagen.
Na Åsele rijden we over de 90
verder naar Sollefteå, stukje 87 naar Bispgården en hier buigen we de 86 op
richting Sundsvall, een mooie route langs de rivier Indalsälven.
Bij
het plaatsje Liden slaan we rechtsaf de gravelweg op en gaan de Indalsälven over, net voor de rivier
zien we nog een leuke klokkenstoel bij een klein kerkje.
De gravelweg komt weer uit op
de 320 en die volgen we tot aan Sörbygden waar we linksaf slaan weer een
gravelweg op naar Albacken.
Mooi plaatsje uitgezocht en de
camper gestald voor een paar dagen rust voor de Clou.
Dag 25. Dinsdag 0 Km.
Een luie dag gehad met
genieten van het zonnetje en wandelen.
Dag 26. Woensdag 0 Km.
Vandaag met de groep wezen off
road rijden, gezellige vermoeiende dag met veel lol en een lekker valpartijtje
met de kont in een waterstroompje.
Terug op de camping was alles
weer lekker opgedroogd.
Dag 27. Donderdag 0 Km.
Voor de tweede dag wezen
rijden, weer een prachtige pittige route voor geschoteld gekregen van Wilco.
Maken vandaag een paar leuke
wandelingetjes in de prachtige omgeving.
Vandaag de laatste dag
voorlopig voor ons hier, met de fiets even rondje gemaakt en genoten van de
waterval van Albacken.
Dag 30. Zondag 217 Km.
Vanaf hier nemen we de 305
naar de Delsbo, we verbazen ons dat de weg op een gegeven moment onverhard
wordt en dit voor toch wel een redelijke drukke doorgaansweg.
Zo’n 50 kilometer voor Delsbo
hoor ik de motorrem wat meer en tevens vreemd geluid produceren, dus effe
stoppen en kijken.
Blijkt er een scheur net naast
de klem in de uitlaat te zitten, we besluiten door te rijden naar Delsbo, dit
is een wat grotere plaats waar vast wel een garage te vinden is die ons morgen
kan helpen.
De laatste kilometers laat de
uitlaat helemaal los een produceren we lekker veel herrie, in Delsbo vinden een
Euromaster en parkeren daar voor de deur.
Het deel wat stuk is haal ik
al vast onder de camper weg zodat we morgen bij het open gaan van de garage
direct geholpen kunnen worden.
Krijg de tip van een garage
400 meter verderop, dus effe op de fiets daar naar toe en de vriendelijke
monteur bakt de twee delen weer aan elkaar.
Na het uitlatdeel er weer
onder gesleuteld te hebben en boodschappen in slaan vertrekken we over de 84
naar Ljusdal, vanaf hier rijden we over de 83 naar Bollnäs.
Bij Bollnäs nemen we de 50
naar Falun, bij het meer Kalven zien we een mooie plaats (60.92573,15.69804) aan het water, hier blijven we genieten van het mooie
weer en overnachten.
Bij Klenshyttan rijden we rond
koffietijd bij een oud steenfabriekje langs, we besluiten te keren en daar ook
een bezoekje aan te brengen.
De volgende stop is Kopparberg
met z’n mooie houten gebouwtjes en de houten kerk .
Van hier de 63 naar Filipstad en daar de 26 op naar Storfors waar we bij kennissen op de koffie gaan, hier blijven we tevens de nacht door brengen naast hun huis.
We hadden nog even bij Bjurbäcken
gekeken waar we ook wel eens overnachten, dit was helaas niet meer toegestaan.
Vannacht is het begonnen te
regenen tot wij vertrokken, nog geen 10 kilometer op weg en het is weer droog
met even later de zon erbij.
Dit hebben wij wel vaker
getroffen tijdens deze vakantie.
We rijden via Kristinehamn en
Karlstad naar de E45 die ten westen van het Vänern meer naar Trollhättan loopt,
waar we naar de sluizen gaan.
Hier is een camperplaats (58.26525,12.26551) waar we vroeg in de middag aankomen en er gelukkig
nog een plaatst vrij is, na ons keren regelmatig campers terug omdat het vol
is.
Het is mooi weer, dus gaan we
eerst daarvan genieten, later op de middag zie ik diverse oldtimers voorbij
gaan en aan de andere kant van de sluizen parkeren, dus daar ook meer eens een
kijkje genomen.
S’avonds een wandeling gemaakt
rond de nieuwe en oude niet meer in gebruik zijnde sluizen.
Dag 34. Donderdag 543 Km.
De boot komt net aan als we
aan de kassa een ticket hebben gekocht, dus binnen 10 minuten varen we en
zwaaien we Zweden met weemoed uit.
We nemen de E47 verder langs
het zeer drukke Kopenhagen en rijden naar de volgende oversteek van Rødbyhavn
naar Puttgarden in Duitsland, hier verloopt ook alles lekker snel en kunnen met
de eerste boot mee.
De laatste jaren hadden we een
vast stekkie bij een molen om te overnachten als we van of naar de boot reden,
helaas is daar nu draad voor gespannen, dus rijden nog even door tot we een
leuke parkeerplaats zien bij het dorpje Döhnsdorf (54.29693,10.72979) en blijven hier overnachten.
In de nacht veel regen gehad
en als we wakker worden is het al weer droog, dit blijft gelukkig de hele dag
zo.
We rijden over de B430 via Plön
naar Neumünster, waar we boodschappen doen en de dieseltank vullen.
Nadien blijven we de B430
volgen naar Hochdonn aan het Noord-Oostzee-Kanaal om nog een dagje bootjes
kijken.
Hier is het vrij druk op de
gedoogplaats voor campers niet wetend dat het vandaag daar een beetje een
bijzondere dag is.
Hier varen in de zomermaanden
gemiddeld per maand 14 cruiseschepen door het kanaal en laten er vandaag
toevallig 3 op één dag door gaan, waaronder zelfs de grootste die hier dit jaar
een paar keer doorvaart.
Dit verklaart ook de vele
dagtoeristen uit de omgeving en ik val natuurlijk met m’n neus in de boter.
Balmoral van Fred
Olsen Cruise Lines is met zijn
lengte van 217 meter en 1340 passagiers de grootse van de 3 die we allemaal
zien voorbij gaan met de vele vrachtschepen.
Dag 36. Zaterdag 134 Km.
We blijven tot ver in de
middag in Hochdonn bootjes kijken, het is vandaag een stuk rustiger met de
scheepvaart en dat zal wel met het weekend te maken hebben.
Bewust zijn we hier langer
blijven staan en hopen zo tegen de avond de drukste tijd bij de Elbe veer Glückstadt /
Wischhafen te ontlopen.
Om vier uur rijden we richting
Glückstadt,
rond vijven sluiten we toch achteraan in de file helaas, met de vierde veer
kunnen we mee.
Janny
heeft bij stilstand een potje klaar gemaakt en tijdens het wachten voor de
laatste boot hadden we mooi even de tijd om een bord macaroni naar binnen te
werken, toen de boot op en weer aan tafel voor het toetje.
Met
gevulde magen rijden we van de boot af de B495 op naar Lamstedt, hier gaan we
rechtsaf en via Bad Bederkesa rijden we naar Bremerhaven.
Stukje
A27 naar Bremen en dan de Weser onderdoor naar Kleinensiel (53.443494,
8.484557) aan de Weser waar we de alweer de laatste overnachting maken.
Dag 37. Zondag 211 Km.
Alweer onze laatste vakantiedag,
na ons vast ochtendritueel vertrokken richting Oldenburg.
Hier de A29 op naar Cloppenburg,
natuurlijk zijn de Duitsers ook hier bezig de snelweg op te lappen en kunnen we
niet echt lekker doorrijden.
Bij Cloppenburg rijden we over
de 213 naar Meppen, dit deel gaat gelukkig soepeler en al snel zijn we weer
thuis.
We kunnen weer terug kijken op
een prachtige vakantie met bijna 8000 veilige kilometers.
Wat een mooie reis hebbenjullie gemaakt,kan niemand van ju!lie afpakken. Skandinavie staat ook op verlanglijst. Ga zo door met reizen engenieten
BeantwoordenVerwijderenBedankt Corrie. het was voor ons een onvergetelijke reis en we gaan hier nog zeker zo lang mogelijk mee door.
VerwijderenEen super mooie reis met veel foto's en uitleg erbij,wij gaan binnen een paar jaar ook die kant op ,we hebben ze al gedaan ,maar dan met een cruise .
BeantwoordenVerwijderenBedankt Marita, ik hoop dat jullie er ook net zo veel plezier aan beleven als wij hebben beleefd.
Verwijderen