zaterdag 30 november 2019

2019-11 Frankrijk - Spanje - Portugal

Vrijdag 1 november.

Vanmorgen uit Campagnac vertrokken en door naar het mooie plaatsje Espalion aan de Lot, hier is vandaag één van de grootste markten van de regio.
Het plaatsje en de markt zijn allebei zeker een bezoekje waard, het is er gezellig druk.

De Lot stroomt hier langs een kasteel en onder een mooi 13de-eeuws boogbruggetje door.

Na Espalion rijden we nog even verder langs de lot naar Saint-Côme-d'Olt, een onbedorven vestingstadje met 15de-eeuwse kerk omringd met middeleeuwse huizen.

Na een dorpswandeling besluiten we om verder te rijden naar de camperplaats in Bozouls.
De coördinaten uit de gids waren helaas niet helemaal up-to-date meer, op het informatiebord zien we dat er een plaats aan de rand van het dorp is.
Daar aangekomen blijkt er een mooie nieuwe camperplaats te zijn niet al te ver van de doorgaans weg.
De plaats is zo nieuw dat de borden nog naar de camperplaats in het dorp verwijzen.
De volgende dag regent het weer bijna de hele dag en besluiten we dit deel van Frankrijk wat sneller te verlaten dan de bedoeling was.
Het is een prachtig gebied en we waren eigenlijk hier nog niet uitgekeken, dus bewaren we de rest tot een andere keer.

Zondag 3 november.

Zoals bijna normaal de laatste dagen worden we met regen wakker, snel een korte ronde gedaan met de honden, ontbijten en rijden.
De dieseltank nog even in dorp gevuld en richting het zuidwesten, via Toulouse en Mont-de-Marsan gaan we naar de camperplaats in Saint-Paul-lés-Dax, waar we vorig jaar op onze terugreis ook hebben overnacht.
Door zo af en toe een stuk snelweg te pakken schieten we lekker op en rijden iets meer dan 400 kilometer vandaag, best wel veel voor ons doen.

Maandag 4 november.

We ontwaken s’morgens met een mooie grote plas voor de deur van de camper, dus camper gestart en naar de supermarkt gereden op een mooi verharde parkeerplaats zonder oceaantje voor de deur.
Na het ontbijt eerst maar boodschappen gedaan voor dat we verder rijden naar Spanje.
We rijden normaal bijna nooit tolwegen, maar nu besluiten we om de grote steden Bayonne en San-Sebastián te omzeilen met de tolweg.
Nadien schrikken we toch wel een beetje van de prijs omdat we in categorie 3 vallen met onze camper hoger dan 3 meter, dus voortaan geen tolweg meer omdat we nooit haast hebben.
Voorbij San-Sebastián volgen we de N634 naar de camperplaats in Zumaia, achter de fabriekshallen in Zumaia is een sfeerloze plaats aan de rivier die prima geschikt is voor overnachting.
S’middags wandelen we nog even door het dorp.

Dinsdag 5 november.

Vanuit Zumaia volgen we de N634 verder naar Ondarroa, hier gaan we naar de gedoogplaats aan de zee voor overnachten.

In de zomer van 1999, dus 20 jaar geleden hebben we hier ook overnacht en was toen ook al een gedoogplaats.
De politie kwam toen s’avonds controleren met een grote schijnwerper of alle netjes verliep, nu staan we nog geen half uur en de politie komt ons alweer groeten.

Woensdag 6 november.

Voor de verandering regent het weer, gelukkig tijdens de ochtend wandeling met de honden droog gebleven.
We rijden verder naar Durango vanwaar we de snelweg nemen tot voorbij Bilbao en daarna volgen we de B634 richting Santander.
Bij Bilbao stoppen we bij een tankstation om te tanken, door een stomme fout van mij met een dubbele pomp voor vrachtwagens gaat het niet helemaal goed en komen we achteraf gematst weg met ongeveer 50 liter diesel gratis.
Cadeautje van de zaak volgens de vriendelijke dame.
Ten zuiden van Santander gaan we naar een camperplaats naast een dierennatuurpark bij het kleine dorpje Cabárceneo.

Hier blijven we een paar dagen staan en wandelen wat door de omgeving tussen de buien door.

Zaterdag 9 november.

In de regen vetrekken we vanuit Cabárceneo naar Torrelavega en gaan van hier  over de weg naar de kust en het plaatsje Santillana del Mar, één van Spanjes mooiste stadjes.

Vanaf de parkeerplaats naar het oude centrum lopend komen we tot de conclusie dat we hier ooit eerder zijn geweest.
Niet te min is het toch wel leuk om hier voor een tweede keer door te wandelen, de vorige keer was het  heel warm en nu is het met regen.

Na Santillana del Mar rijden we verder naar Comillas waar we bij vlakbij het haventje een leuke plaats zien voor overnachting.

Hier is ook een wasserette waar we s’middags even een wasje draaien, nadien wandelen we samen nog het dorp door.

Tegen de avond slaat het weer om en wordt het behoorlijk slecht met zware windstoten, onweer en hagelbuien, gelukkig staan we mooi beschut achter de huizen en valt daar de wind wel mee.

Zondag 10 november.

Door het slechte weer laten we Comillas voor wat het is en rijden verder naar het westen, we waren hier eigenlijk nog niet uitgekeken.

Via San Vicente de la Barquera rijden we naar Panes en volgen vanaf hier de As114 door een soort kloof langs het nationaalpark Picos de Europa.

Een mooie rit met nog steeds veel neerslag, een paar keer zien we modderstromen over de weg en omlaag gekomen stenen langs de weg.

We eindigen de rit in Covadonga, de parkeerplaats die we in gedachten hadden voor overnachting blijkt niet echt geschikt te zijn voor ons omdat we bijna vast komen te zitten.
Net voor Covadonga hadden we al een verharde parkeerplaats gezien waar nu maar overnachten.

Maandag 11 november.

Gisteravond besloten om vandaag wat sneller naar het westen te gaan in de hoop op iets beter weer.
We wisten voordat dat we aan deze trip begonnen al dat er veel neerslag valt in het gebied van noordwest Spanje, het is niet voor niets het groenste deel van Spanje.
Maar dat het zo erg is hadden wij niet verwacht, nu blijkt het wel een beetje extreem te zijn helaas.
Dus vanmorgen Covadonga  achter ons gelaten en bij Oviedo de snelweg op naar Gión en vandaar de A8 verder richting het westen.
De snelweg loopt hier vlak langs de kust en is best wel mooi om te rijden met regelmatig mooie uitzichten.

Bij het stadje Foz buigt de snelweg van de kust weg en gaan wij er af, in Foz is een mooie camperplaats aan de kade vlak bij het haventje.

Gelukkig zien we de zon weer en wandelen s’middags langs de kades naar het strand.

Omdat we hier een paar dagen blijven, doen we boodschappen in de stad, wat op loopafstand is.
Bij één van de vele Chinese winkels schaffen we een boodschappentrolley aan om het zware boodschappentassen sjouwen te vermijden.

Vrijdag 15 november.

Vandaag gaan we verder en nemen de kustweg N642 naar Viveiro waar we op de parkeerplaats met mooi uitzicht koffie drinken.

Nadien rijden we door naar de landtong Punta de la Estaca de Bares, dit is het noordelijkste puntje van Spanje en het winderigste volgens mij.

Het waait er nu ook verschrikkelijk hard, dus geen prettige plaats om te overnachten in de camper en daarom rijden we weer verder.
In Ortigueira kiezen we er voor om de parkeerplaats bij de haven te overnachten, lekker beschut.

Zaterdag 16 november.

Voorbij de baai bij Ortigueira slaan we rechts af naar het plaatsje Cariño en vandaar gaan we over de kustweg naar Cedeira.
Na Cariño wordt het een behoorlijke klim om op hoogte te komen en moeten we regelmatig behoorlijk terug schakelen om boven te komen.
Eenmaal boven maakt het uitzicht veel goed op de mooie hoge kliffen hier aan de noordwest kust.

Bij Punta Robaliceira genieten we dan ook van een mooi uitzicht.

Na Cedeira blijven we de kustweg volgen tot Ferrol, bij een groot sportcomplex brengen wij de nacht door.

Zondag 17 november.

Het was de bedoeling om een paar dagen in Ferrol te blijven, helaas gooit de plaatselijk jeugd roet in het eten door in de nacht met de auto over de parkeerplaats te scheuren.
Dus rijden we verder naar het zuiden richting Santiago de Compostela.
In de buurt van Abegondo is een mooie rustige camperplaats bij een klein stuwmeertje waar we vervolgens naar toe rijden.

Dit is een prachtig wandelgebied pal aan de Jacobsweg naar Santiago de Compostela, dus trekken er regelmatig wandelaars voorbij voorzien van een schelp aan de rugzak.

Wij doen Santiago de Compostela wel aan zonder rugzak en met de camper.
Op de routepaaltjes van de wandelroute naar Santiago de Compostela zie je regelmatig mooie stenen liggen die daar neergelegd zijn door de wandelaars, wij gaan er dan wel niet naar toe wandelen, maar Janny heeft wel haar steentje bij gedragen.

Zij is begonnen met mooie stenen te beschilderen en die kunnen we natuurlijk niet allemaal mee nemen.

Woensdag 20 november.

Omdat we op zondag uit Ferrol vertrokken zijn en dus geen boodschappen in hebben ingeslagen, dreigen we door onze voorraad te raken.
We waren op deze plaats eigenlijk nog niet uitgekeken en de bakker die hier wel langs komt heeft alleen maar brood.
Dus na een mislukte poging met de fiets in de bergen om boodschappen op te halen bij een supermarkt, zijn we toch maar weer op pad gegaan.
We besluiten om voorbij Santiago de Compostela te rijden naar O Milladoiro waar een camperplaats is vanwaar we per fiets Santiago de Compostela willen bezoeken.
Eenmaal in O Milladoiro besluiten we de volgende dag toch maar met de camper naar Santiago te gaan gezien het bergachtige landschap.
Bij het voelbalstadion parkeren we op een grote parkeerplaats en gaan het laatste stukje op de fiets naar het centrum.
Op het majestueuze Praza do Obradoiro waar de grote beroemde kathedraal aan staat, zetten we onze fietsen neer en zijn dus direct midden in het centrum van de stad.

We wandelen de mooie oude binnenstad door en brengen natuurlijk een bezoek aan de grote imposante kathedraal.

En wij treffen het zoals wel vaker dat ze bezig zijn met een grote renovatie van de kathedraal, helaas is bijna het complete interieur in plastic gepakt en valt er weinig te zien.
Gelukkig is het grote mooie hoogaltaar niet ingepakt en kunnen we daar wel van genieten.

Later in de middag rijden we weer terug naar O Milladoiro om daar weer te overnachten, Santiago heeft wel een camperplaats, maar die vinden wij te duur en schijnt zeer rumoerig te zijn.

Herfstkleuren voor onze camperdeur.

De regio staat hier bekend om zijn grote paprika’s, nou dat was te zien in de supermarkt.

Zaterdag 23 november.

We verlaten vanmorgen O Milladoiro en rijden weer richting de kust via de Ac543 naar Noia, we kiezen hier bewust voor de weg die parallel loopt aan de grote doorgaande weg.

Vanaf Noia volgen we een mooie kustroute over de Ac550 richting Ribeira, nog voor Ribeira  slaan we af naar Corrubedo om daar even aan de kust te kijken.
In de buurt van Corrubedo vinden we een mooie parkeerplaats voor overnachting.
S’middags wandelen we naar de kust en de duinen.

Vanaf de parkeerplaats loopt ook een mooi vlonder pad naar de duinen, je mag niet afwijken van het pad waar niet iedereen zich aan houd gezien de vele voetstappen achter het hek.

De vele regendagen hier begint ons toch wel een beetje tegen te zitten na weer een volledige regendag, samen besluiten we de volgende dag wat meer kilometers te rijden en verder zuidwaarts te gaan.
We hebben ons al wel aangepast naar de Spanjaarden hier in het noordwesten, nieuwe paraplu gekocht en altijd met paraplu er op uit.
Je ziet hier geen Spanjaard lopen zonder paraplu, zelf als de zon wel even schijnt.

Maandag 25 november.

Vanaf Corrubedo rijden we naar Padrón en via de N550 langs Pontevedra naar de Portugese grens waar we bij Tui de grens over gaan.

Over de N201 rijden we verder in de richting van Braga, bij Ponte de Lima besluiten we om te stoppen.
Blijkt hier toevallig een hele grote markt te zijn vandaag die elke 14 dagen wordt gehouden, dus wandelen laat in de middag nog even de markt over die aan de oevers van de rivier de Lima is.
De stadsmarkt is hier een traditie die terug gaat tot het jaar 1125.
Over de Lima lig hier een mooie Romeinse brug waar de stad haar naam aan dankt.

Dinsdag 26 november.

Over de N201 rijden we via Braga naar Porto, de mooie stad Porto laten we aan ons voorbij gaan en bewaren we voor andere keer.
Via de IC2 gaan we net voorbij Coimbra naar het dorpje Condeixa-a-Velha, waar bij Romeinse opgravingen een mooi parkeerplaats is waar we een paar dagen blijven.
De volgende dag brengen we een bezoek aan de Romeinse opgravingen, het is Portugal's grootste opgravingen en alles is nog niet eens blootgelegd.

Casa das Fontes met de centrale tuin en mooie mozaïek vloeren uit vroege tweede eeuw is voor behoud helemaal voorzien van een overkapping.

De vijvers en stoombaden van de vroegere stad werden van water voorzien door een bron 3,5 kilometer verderop via een ondergronds aquaduct.

Het hypocaustumsysteem is een Romeins systeem van verwarming, dat werd uitgevonden omstreeks de 2de eeuw v.Chr. en bestaat uit een verhoogde vloer die van beneden wordt verwarmd door middel van een oven.
De vloer rust op kleine bakstenen pijlertjes van ongeveer 60 cm hoog en daardoor kan de warmte zich onder de vloer verspreiden.

Vrijdag 29 november.

We hebben de waszakken van de vuile was inmiddels overvol, dus tijd om eens een wasserette op te zoeken.
In Miranda do Corvo is een camperplaats met een wasserette op loopafstand, een mooie combinatie voor ons om daar eens heen te gaan.
De camperplaats is een camperplaats, ook niets meer dan dat met een servicepunt, dus blijven we hier maar één nacht.
S’middags draaien we een paar wasjes nadat een vriendelijk Portugees ons de weg wijst naar de wasserette, de man deed z’n uiterste best om een paar woordjes Engels met ons te praten.
Op de camperplaats hebben ze twee gratis stroompunten die natuurlijk allebei in gebruik zijn, onze Franse buurman bied ons vrijwillig aan om het stroom te delen wat we niet afslaan.
Kunnen we alles is even lekker goed opladen.

Zaterdag 30 november.

Na schone kleren, alles opgeladen en vers water vetrekken we richting het zuiden naar Tomar.
Hier heeft men van een voormalige stadscamping een camperplaats gemaakt, dus mooi in de stad en bijna direct naast het oude centrum, dus perfect voor stadsbezoek.

S’middags wandelen we door het oude gezellige centrum naar het plein van Tomar met de kerk en klokkentoren van São João Baptista.