vrijdag 1 november 2019

2019-10 Duitsland - Frankrijk.

Donderdag 3 oktober.

Het is weer zo ver, afscheid genomen van familie en vrienden voor een half jaar en nu op weg naar het warme zuiden.
De route voor de eerste reisdag was afgelopen regenachtige zondag al uitgestippeld in Basecamp (een programma waarin je routes uit kan stippelen en dan over zetten naar je navigatie) en gaat via Nijmegen en Venlo de grens over naar Mönchengladbach.
De Duitsers hebben een feestdag en dat is te merken aan het aantal vrachtwagens op de parkeerplaats nabij Venlo, die niet op een feestdag mogen rijden in Duitsland, lichte irritatie zien we onder de truckers die elkaar in de weg staan.

Bij Mönchengladbach verlaten we de snelweg en volgen de B57 naar Linnich, waar we onze eerste overnachting hebben op een parkeerplaats in het dorp aan de rivier de Roer.

Vrijdag 4 oktober.

Na het ontbijt rijden we weer verder naar het zuiden, via Duren, Schleiden, Blankenheim en Gerolstein rijden we naar het kleine dorpje Deudesfeld.

Een prachtige route over mooie wegen door de Eifel, jammer van de vele regen onderweg wat het uitzicht vaak beperkt.

Bij Deudesfeld rijden we de camperplaats op en blijven hier een paar dagen staan.

De volgende dag is het gelukkige de hele dag droog en maak ik een wandeling van ruim twee uur samen met de honden Zep en Spike, Janny’s rug laat het momenteel helaas wat afweten en blijft lekker in de camper met haar hobby's bezig.

Wil je meer van Janny’s hobby bewonderen, kijk dan op https://www.instagram.com/creajanny/

Had de vorige dag al een uitkijktoren zien staan op een topje van een 510 meter hoge heuvel, dus daar een mooie wandeling naar toe gemaakt.

Via een flinke omweg weer terug gelopen en die was niet zo gepland, de route bordjes waren toen waarschijnlijk op en dus duurde de trip terug toch wat langer.

Volgende keer toch maar een rugzakje met drinken mee en een telefoon met volle batterij waar ik op kan navigeren.

Zondag 6 oktober.

Vandaag is het weer knudde met het weer en regent het als we wakker worden, dus besluiten we om toch maar weer te gaan rijden.

Via Bitburg rijden we naar het zuiden en bij Wasserbillig rijden we Luxemburg binnen en volgen hier de Moezel naar Schengen.

Voordat we Frankrijk in rijden wordt natuurlijk de dieseltank nog even tot aan de nok gevuld, scheelt toch zeker 34 cent op een liter met de brandstofprijzen bij de Franse supermarkten, langs de snelwegen is het nog duurder en bij de pomp lijkt het dan ook alsof half Frankrijk hier komt tanken.

Bij Schengen gaan we de grens over naar Frankrijk en rijden door naar Sierck-les-Bains aan de Moezel.

De camperplaats hier laten we links liggen, de bomen zijn in geen jaren gesnoeid en de takken hangen te laag voor ons, dus rijden we 300 meter door naar een naast de supermarkt gelegen grote bijna ongebruikte parkeerplaats en overnachten hier.

S’avond lekker gewandeld langs de Moezel en genoten van het mooi verlichte kasteel boven het dorp.

Maandag 7 oktober.

S’morgens naast de deur verse broodjes gehaald en nadien weer verder naar het zuiden langs de Moezel.

Bij Thionville volgen we een stukje snelweg tot voorbij Metz en gaan hier weer verder binnendoor langs de Moezel naar Nancy.

Net voorbij Nancy rijden we naar Richardménil en gaan naar de camperplaats aldaar.

Dit is een mooie kleine en rustige plek aan het Canal de I’Est die parallel aan de Moezel loopt.

Hier is het de bedoeling dat we een paar nachten blijven.

Woensdag 9 oktober.

Voor het eerst sinds het vertrek uit Holland laat zowaar de zon zich vandaag zien, tot nu toe hadden we alleen maar bewolkte dagen en veel regen.

We volgen de Moezel nog een stukje naar het zuiden en gaan bij Charmes richting Vittel, ten zuiden van Vittel gaan we naar Monthreux sur Saône aan de rivier de Saône.

Op de camperplaats in dit dorpje blijven we weer een paar dagen staan, s’middags tijdens een wandeling tref ik een mooie Vuursalamander dood langs de weg.

Ondanks zeer lage bezetting op de camperplaats tijdens ons verblijf bevalt het ons hier prima en blijven tot na het weekend.
Het dorp heeft een kleine nette supermarkt waar alles te krijgen is, dus hier halen we dagelijks ons vers stokbroodje.

Maandag 14 oktober.

Vanmorgen zijn we vertrokken uit Monthreux sur Saône, we volgen de Saône een stuk naar het zuiden tot aan Port sur Saône.
Rijden wat oostelijker naar Vesoul en slaan hier in een dorpje net voor Vesoul voor een aantal dagen boodschappen in.
Nadien volgen we de D9 en D50 naar Baume-les-Dames, voorbij deze plaats is bij het buurtschapje Bremondans een mooie rustige camperplaats bij een klein kerkje.

Lekker het zonnetje erbij en genieten van rust, de kerkklokken hoor je niet, tenzij je er zelf aan gaat hangen

De volgende dag regent het helaas weer, maar we blijven hier toch staan en vermaken ons prima met hobbyen, lezen, puzzelen en Janny breit nieuwe sokken voor mij.

Tevens een prima dag om de route voor de volgende etappe uit te stippelen.
Een dag later en de zon schijnt weer, de fiets gepakt en naar het 8 kilometer verderop gelegen plaatsje Vercel-Villedieu gefietst en brood gehaald voor de komende dagen.

Vrijdag 18 oktober.

Na een paar heerlijke rustdagen rijden we verder naar Dole, via de D464 naar Besançon en dan de N73 langs de rivier de Doubs naar Dole.
In Dole overnachten we op de camperplaats buiten het centrum bij het aquapark Isis, jammer van de naam maar we overnachten hier prima.

De volgende dag fietsen we tussen de buien door naar het oude centrum van Dole en wandelen de stad door.

Na de stadswandeling komen we op een punt wat we herkennen van een vorige vakantie, blijkt dat we in 2016 hier ook zijn geweest.
Lukte het ons om droog in Dole aan te komen met de fiets, de terugweg worden we lekker nat.

Zondag 20 oktober.

Vorige over overwinteringstrip hebben we mensen is Spanje ontmoet waar het van beide zijden mee klikt, toevallig ontmoeten we deze mensen weer in ons dorp Nieuwleusen op de camperplaats en hebben we contact gehouden.
Nu komen zij weer terug van zuidoost Frankrijk en komen ons min of meer tegemoet rijden, dus afgesproken dat we elkaar gaan ontmoeten in Cousance op de camperplaats.
Na het ontbijt vertrekken we dus verder naar het zuiden, stukje binnendoor via de D468 naar Lons-le-Saunier en nadien via de N83 naar Cousance.

Tussen de buien door lukt het net om de honden droog uit te laten, maar de daarop komende 24 uur doet het niets anders dan regenen en soms echt hozen.
Het anders zo rustig kabbelend stroompje door het dorp is veranderd in woest kolkend riviertje en het mooie schone water bij het fonteintje is veranderd in een bruine straal van het zand.

En de camper heeft z’n waterdichtheid test weer met glans doorstaan, na het opnieuw afkitten van een dakluik en twee zijramen.
De volgende dag wordt een gezellige dag met Tonny en Tjeerd ondanks de regen en wisselen we informatie uit over leuke plaatsen in Spanje en Portugal.
Een dag later gaan hun weer verder naar het noorden en wij blijven nog een dag hier, s’middags maak ik een mooie wandeling door de omgeving en gelukkig blijft het vandaag droog.

Woensdag 23 oktober.

Vandaag begint de dag weer droog en rijden we verder zuidwaarts naar Bourg-en-Bresse, vanaf hier gaan we over de D936 naar Villefranche-sur-Saône waar we onze voorraadkast voor de komende dagen aanvullen.
Nadien rijden we over de D38 naar Tarare en door over de D14 naar het plaatsje Violay op 800 meter hoogte, hier blijven we een paar nachten op de camperplaats met mooi uitzicht.

Bij het Mariabeeld in het dorp heb je een prachtig uitzicht op het dorp en over 4 departementen.

Tegen de avond gaat het weer regenen en later zelfs behoorlijk hard waaien, hebben wij weer, staan mooi hoog en pal met onze snufferd in de wind.
De volgende dag horen we van familie en vrienden in Nederland van het noodweer in Zuid-Frankrijk, gelukkig was het hier niet zo ernstig en schijnt vandaag de zon weer.

Vrijdag 25 oktober.

Van Violay rijden we via Feurs richting Saint-Étienne en volgen hier een stuk het Loiredal naar het plaatsje Beauzac voor overnachting op de camperplaats, hier blijven we staan tot na het weekend.

Het dorp stelt niet veel voor en zijn we zo door gewandeld, dus vermaken we ons hier met lezen, puzzelen en genieten van het goede leven.

Janny legt hier de laatste hand aan mijn nieuwe sokken voor in de teenslippers en ik schoor in de winkel een paar van mijn favoriete Sudoku boekjes.

Achteraf lees ik de reviews over deze camperplaats op de website van campercontact dat de plaats nogal rumoerig is, gelukkig merken wij hier bijna niets van op een enkele bromfiets na en hebben een paar rustige dagen hier.

Maandag 28 oktober.

We vervolgen onze weg door het prachtige Loiredal naar Le Puy-en-Velay, wij gaan de stad niet in maar het is wel een interessante plaats.
Le Puy-en-Velay ligt in een krater van een vulkaan en heeft een drietal lavarotsen bekroond met een kerk of een beeld, onder het rijden schiet Janny in één beeld de Chapelle St.-Michel d’Aiguilhe en de Notre-Dame-de-France.

Na Le Puy-en-Velay rijden we via de N88 na Langogne en gaan naar de camperplaats aan het stuwmeer van Naussac.

We blijven hier de volgende dag staan om te wandelen langs het stuwmeer.

Het stuwmeer rond is een afstand van 27 kilometer, dus te veel om te wandelen en omdat er ook een ATB route loopt, besluit ik de volgende dag het rondje te doen met de ATB.
Het wordt geen rondje Holterberg zoals in Holland, dat men hier een heel andere interpretatie aan ATB-en geeft is wel duidelijk, zo kom ik enkele stukken tegen die met goede bergschoenen nog een pittige opgaaf zijn.

Woensdag 30 oktober.

Vanuit Langogne trekken we verder richting het zuidwesten over de N88 naar Mende, bij een grote Hyper-U vullen we onze voorraad weer aan en schaffen een nieuwe wegenkaart van Frankrijk 2020 aan ter vervanging van het 2004 exemplaar.
Na Mende blijven we de rivier Lot volgen en bij Campagnac slaan we af het oude dorpje in naar de camperplaats veilig achter het politiebureau en naast een kleine gemeentecamping.

Later in de middag zetten de mensen van het circus de dieren buiten, mooi voor ons uitzicht en met de bijhorende geur.

Wij doen de volgende dag een rondje door het oude dorpje en de omgeving.