zaterdag 1 januari 2022

Vrijdag 3 december.

Vandaag besluiten we om nog zeker tot maandag 13 december op de camperplaats www.sens-sleep.es te blijven staan.
Volgende week maandag 6 en woensdag 8 december zijn feestdagen voor de Spanjaarden en dan gaan die er massaal op uit, dus blijven wij lekker op de camperplaats staan.

In het weekend pakken we de fiets en gaan naar het kustplaatsje El Portus wat mooi in aan een baai lig en genieten hier even van de prachtige kust.
De rest van de week ondernemen we niet veel, zaterdag beleven we de warmste dag tot nu toe met 23 graden, in de zon geeft de thermometer zelfs 29 graden aan.

Zo, die kunnen we ook weer afvinken op ons lijstje, gelukkig niet ziek van geweest.

Op de camperplaats worden we door de eigenaar John op gewezen dat de Kameleon ook weer in de boom zit te genieten van de zon.

Maandag, ons bestelde pakketje uit Nederland is nog niet binnen, dus blijven we nog een weekje hier staan.

Na de warmste dag van zaterdag wordt het nadien wat minder met het weer, meer bewolking en zelfs af en toe regen.
We vermaken ons nog steeds prima hier met wandelen en fietsen door de omgeving.

Ook leuk is het wandelen door de Rambla's, droge rivierbeddingen met door de jaren heen in allerlei vormen uitgesleten door het water.

De bestelde LNB voor de schotel is inmiddels geleverd, dus kijken of de ontvangst beter is geworden.
Toen we in de camper gingen wonen hebben we een abonnement bij satelliet aanbieder Joyne afgesloten, die had in heel zuid Europa zeer goede ontvangst voor een 65 cm. Schotel.
Helaas ging Joyne failliet en moesten we over naar Canal Digitaal en was onze 65 cm schotel ineens te klein voor goede ontvangst.
Nu hadden we al gehoord dat je met een handbediende schotel en een betere kwaliteit LBN toch ontvangst kan hebben in het zuiden van Europa, dus gaan we dat testen.
En inderdaad, we hebben nadien een iets sterker signaal, al had ik iets meer gehoopt en nu maar zien of we verder naar het zuiden nog ontvangst hebben.

Maandag 20 december.

Na vier weken gaan we vandaag camperplaats Sens-Sleep verlaten, in Cuesta Blanca bij het BP tankstation legen we eerst de afvaltanks en vullen de watertank en nadien rijden we door naar Puerto de Mazarrón voor boodschappen.
Met een goed gevulde voorraadkast en volle watertank rijden we iets terug naar La Azohía aan de kust, daar is een plaats waar het gedoogd wordt voor meerdere nachten te verblijven.
Het is een druk bezochte plaats en als we aankomen zijn er nog een paar mooie plekken vrij, wij kiezen voor een wat hoger gelegen plaats met mooi uitzicht op zee.

Tja en corona loopt hier in Spanje ook verder op, weliswaar wat later dan in Nederland.
Net voor kerst worden hier de mondkapjes zelfs op straat verplicht, behalve op strand en in de natuur waar men 1,5 meter afstand kan bewaren.
Wel is men hier op straat in de kleine rustige dorpjes niet echt actief met het dragen, omdat men makkelijk afstand kan houden zie je ongeveer 20% van de bevolking met een mondkapje op lopen.
Ze houden hier wel voorlopig gewoon alle winkels open, anders dan in Nederland waar de niet essentiële gesloten zijn.

Later zou blijken dat we een vervelende Zwitserse buurman hebben en verhuizen we wat naar beneden waar het wel rustig is.

Tot na de kerstdagen blijven we hier staan, wandelen veel langs de kust en pakken ook nog een keer de fiets om in Puerto de Mazarrón te winkelen.

Ook  bezoeken we de Batería de Castillitos, een oud fort dat is voorzien van enkele zeer grote kanonnen, het bevind zich op een kleine landtong tussen Cartagena en Mazarron.

Maandag 27 december.

Vandaag rijden we weer een stukje verder en gaan eerst naar Puerto de Mazarrón waar we voor meerdere dagen boodschappen in slaan, dit doen we meestal als we niet weten hoe de reis de komende dagen gaat verlopen en niet waar we eindigen.
Nadien rijden we naar het kleine vissersplaatsje Bolnuevo wat vlakbij  Puerto de Mazarrón lig en bekend is van zijn erosies, de  zandsteenvormen worden gedurende duizenden jaren gebeeldhouwd door water en wind.

Na dit mooi tafereel vervolgen we onze weg naar Cañada de Gallego waar aan de kust een plek is waar het gedoogd wordt om te overnachten, ook wel de geitenwei genoemd.
We treffen het bij aankomst dat er een plek vrij is direct aan de kust, dus die pikken wij in.
Het is een mooie plek waar Duits de voertaal is, met een viertal van andere nationaliteiten zijn wij de enige Nederlander tussen de Duitse camperaars.
In de eerste instantie hadden we niet in gedachten om hier langer te blijven, maar later toch maar besloten om hier het oudjaar uit te zitten.
Daarom rij ik tussendoor even naar een tankstation in de buurt om de vers watertank te vullen en te lozen.
We bereiken zelf deze week de hoogste temperatuur van 26 graden tijden deze trip en voor de jaarwisseling wordt ook hoge temperaturen voorspelt.

Donderdagmorgen worden we nog wakker met het zonnetje op de voorruit, maar er komt in de verte over zee laaghangende bewolking aan wat ons later op de dag in de mist zet.
De mist blijft heel lang aanwezig tot en met de volgende dag, gelukkig komt rond de middag ze zon weer tevoorschijn en kunnen de zonnepanelen aan het werk.

De oudjaars traditie van oliebollen bakken kennen ze in Spanje niet, dus doen wij het met een zelf gebakken appeltaart.

Op de laatste dag van het jaar wordt het hier rustig, we zien veel campers vetrekken naar de stad of dorpjes om te feesten en daar het oude jaar uit te zitten, wij blijven mooi op onze plaats staan en wachten af wat er komen zal gaan.

De jaarwisseling verloopt super rustig hier, geen vuurwerk op de plek en achterop is één klein groepje mensen wat buiten bij elkaar feest viert en de rest viert het gewoon in de camper.
Het enige vuurwerk wat te zien is, is in het hemelsbreed 20 a 25 kilometer oostelijker gelegen Cartagena, wij vinden het prima zo en lekker rustig.