vrijdag 1 oktober 2021

2021-09 Zweden - Nederland

Woensdag 1 september.

We verlaten vanmorgen onze mooie stek in Kungshamn en vervolgen de Margriet route langs de scherenkust en door diverse kleine dorpjes richting Gotenburg.

Bij Stenungsund vinden we een redelijk rustig plekje om te overnachten om dan vervolgens morgen een stuk snelweg  te pakken naar Malmö.

Donderdag 2 september.

Mooi op tijd wakker vanmorgen, dus ook mooi op tijd rijden en aan een ritje van 335 kilometer beginnen.
Bij Gotenburg is het ook niet al te druk op de snelweg, dus kachelen we lekker rustig door de stad.
Na een paar pauzes onderweg komen we rond 15:00 uur aan op de camperplaats bij de haven in Malmö, we hebben geluk dat er nog net een plek vrij is vooraan met uitzicht op De Sont en de Sontbrug.
We kiezen ditmaal bewust voor een betaalde camperplaats in de stad omdat we de volgende dag een bezoek willen brengen aan de stad.

Vrijdag 3 september.

In de loop van de ochtend stappen we op de fiets en fietsen we in onze ogen fietsvriendelijk stad in naar het oude centrum.
Er zijn veel fietspaden en stroken aangelegd in de stad speciaal voor fietsers en dat is in de binnenstad ook te zien aan volle fietsrekken dat de plaatselijke bevolking daar ook gebruik van maakt.
We hebben onderweg mooi zicht op de wolkenkrabber Turning Torso, met z’n 190 meter hoogste gebouw van heel Scandinavië en geld tevens als de poort naar Zweden.

Vlak bij het raadhuis stallen we onze fietsen en wandelen de stad door, het heeft een aantal leuke oude gebouwen maar voor ons niet echt speciaal om hiervoor nog eens terug te komen.

Waar we ook voor komen is een winkel met kleding die Janny leuk vind, dus vult ze haar kleding weer flink aan.

S ‘avonds doe ik nog een rondje om de skyline van Zweden bij avond op foto vast te leggen.

Zaterdag 4 september.

Na de gebruikelijk watertap en lozen vertrekken we naar Denemarken en zit ons Zweden avontuur er op, we rijden de Sontbrug over en Kopenhagen voorbij naar Roskilde.

Hier verlaten we de snelweg en rijden naar Ringsted waar we boodschappen inslaan voor de komende dagen.
Nadien gaan we naar een kleine rustige parkeerplaats met mooi uitzicht op een meertje nabij Fuglebjerg waar we een paar dagen blijven.

Later op dag wordt het wat drukker op het weggetje waar we aan staan, blijkt er een fietstocht of wedstrijd hier langs te komen van 370 kilometer lange tocht van Aarhus naar Kopenhagen.
Aan sommige rijders is het goed aan te zien dat het afzien is, we voorzien nog een rijder van wat papier (folder Jumbo supermarkt) voor onder zijn shirt omdat hij het koud kreeg.
Leuke reactie nadien dat hij de naam Jumbo zag staan van de supermarktketen die een Nederlands wielerteam sponsort.

Van Canaldigital hebben we de mogelijkheid gekregen om een paar dagen de Formule 1 grand prix van Nederland gratis te volgen op TV, we hebben hier schotelontvangst tussen de bomen door, dus doen we de komende dagen niet veel anders dan TV kijken.

Het mooi uitzicht hier is ook leuk voor een fotoshoot, blijk wel.

Maandag 6 september.

Vanmorgen weer vertrokken en gaan we de Grote Belt brug over naar het eiland Funen, bij de kassa aan de brug even € 83.00 aftikken voor we er over mogen, maar dan heb je ook wat.
Eenmaal aan de overzijde verlaten we direct snelweg en volgen de 163 naar Svendborg en nadien de 44 naar Faaborg.

Svendborg en Faaborg staan beiden in de gids als bezienswaardige plaatsen, wij kiezen bewust voor het iets kleinere Faaborg en wandelen hier doorheen.

Na de wandeling door het stadje rijden verder richting Assens en slaan bij het dorpje Saltofte af naar een plekje aan de kust voor overnachting.

De volgende dag maken we een leuke fietstocht door het glooiende binnenland naar Assens en via de kust weer terug.

Woensdag 8 september.

We verlaten vandaag het eiland Funen en gaan naar het vaste land van Denemarken, via de 161 rijden we door Middelfart naar Kolding.

Van Kolding gaat het over de 25 naar het plaatsje Jels, waar we naar een parkeerplaats aan de rand van het bos gaan.
Het is weer een lekker warme dag, dus het plekje onder de bomen is een aangename bijkomstigheid.
De volgende dag blijven we hier ook staan, het plekje bevalt ons prima.
We kunnen hier heerlijk door de bossen wandelen, met twee speciale losloop routes voor honden vind onze Zep het ook helemaal super.
S’avonds als we TV willen kijken komen we er achter na een volledige dag mooi onder de bomen te hebben gestaan, dat onze zonnepanelen ook een rustdag hebben gehad.
Dus slingeren we ons aggregaatje aan, op het moment hebben we toch geen buren die daar last van hebben.

Vrijdag 10 september.

Vandaag gaan we Denemarken verlaten en rijden Duitsland binnen, bij Tønder gaan we de grens over en rijden over de B5 via Husum en Heide naar Meldorf.

Van hier gaat het naar Hochdonn aan het Noord-Oostzee kanaal. (ook wel het Kielekanaal genoemd)
In Hochdonn hadden we al eens eerder aan het kanaal gestaan om zeeschepen te spotten, helaas is de toenmalige plek nu verboden terrein voor campers.
We rijden nadien nog naar een paar andere plekken om te kijken of we daar kunnen staan, helaas ook daar verbodsborden voor campers.
Dus rijden we nadien door naar Glückstadt waar we aan de rand van de stad en tegen de dijk aan op een parkeerplaats overnachten.
Zoals gewoonlijk staat er voor het veer Glückstadt- Wischhafen weer een flinke file van bijna twee uur, dus wachten we hier voor de oversteek die we morgen maken.

In de middag wandelen we de stad nog even door en verwennen onszelf met een lekker after eight ijsje, helaas hadden ze niet kleiner😊

Zaterdag 11 september.

Na het ontbijt rijden we naar het veer waar het nog lekker rustig is, er is net een boot vertrokken en er is één camper voor ons, dus de volgende boot is voor ons.

Na de oversteek rijden we naar de camperplaats in het kleine plaatsje Brillit vlakbij Garrenburg, bij het sportveld is een leuke plek waar je officieel mag overnachten.
Vrienden van ons zitten met de camper in de regio van Brillit en besluiten nadien ook om naar hier te komen, samen blijven we hier een paar dagen gezellig staan.
De volgende dag fietsen we samen een mooie route door de omgeving, wandelen samen met de honden door de bossen achter de camperplaats.

Dinsdag 14 september.

We sluiten vandaag ons Zweden avontuur af met een ritje van 280 km. richting onze standplaats in Nieuwleusen, tussen door nog even bij de M.A.N. dealer langs om wat onderdelen voor de camper te bestellen.
Bij de vorige APK keuring waren er een paar aandachtspunten die we voor de komende APK gaan herstellen en natuurlijk de olie met filters vernieuwen.
Eenmaal in Nieuwleusen kijken we terug op een prachtige tijd in het mooie Zweden, alles is prima naar wens, zonder problemen verlopen en dan sta je nog geen twee uur in Nieuwleusen, gaat onze boiler stuk en laat al het water lopen.
Snel de slangen los gehaald en zonder boiler weer aan elkaar gekoppeld, de volgende dag de boiler gedemonteerd en dan blijkt de ketel te zijn gescheurd.
De boiler is net zo oud als de camper, dus 36 jaar en had al een reparatie achter de rug en nu tijd voor een vervanger.
Nieuwe boiler besteld en dan blijkt allemaal lekker niet één op één te passen, dus weer een leuk dagje klussen.

Zaterdag 18 september.

We verkassen voor het weekend naar de familie in Raalte waar een verjaardag wordt gevierd, voor de grap tegen hun gezegd dat ze ons plekje maar even moesten reserveren.
Nou dat was niet tegen dovemans oren gezegd.

Maandag 20 september.

Vanmorgen weer vertrokken uit Raalte, voor vertrek nog even de achterkant van het bord bewerkt en omgedraaid.

De komende dagen staan we in Nieuwleusen, wat verplichtingen afwerken en de camper wat onderhoud schenken.
De spoorstangkogel en stuurkogel stonden bij de laatste APK als aandachtspunt op de lijst, vorige week deze besteld, opgehaald en deze week monteren.

Vrijdag 24 september.

Vanmorgen eerst naar de dierenarts voor Zep zijn jaarlijkse APK en spuiten, nadien rijden we door naar Veessen.
Hier gaan we naar de camperplaats bij natuurboerderij Villa Bakhuis voor een paar dagen.
Villa Bakhuis was vroeger een monumentale villa die in minder goede tijden in 1963 werd afgebroken en heeft het plaats gemaakt voor een bungalow.
In 2014 heeft de nieuwe eigenaar de bungalow weer vervangen voor een stalen kunstwerk in de contouren van de villa, het koetshuis gerestaureerd en een nieuwe veestal gebouwd.

Het klompenpad loopt langs de camperplaats.

De perenoogst is in volle gang.

De volgende dag fietsen we naar Terwolde waar op een camping het jaarlijks clubweekend is van de Mercedes-Hanomag club waar we ooit ook lid van waren.
Inmiddels is de club aardig verjongt en zien we weinig leden van vroeger terug, wel is het een interessante verzameling van mooie oude campers.

Zondag 26 september.

S ’morgens fietsen we nog een stukje door de omgeving en later op de middag verkassen we naar de camperplaats in Hattem.

Omdat we de volgende dag een afspraak hebben in Zwolle is dit een mooie locatie om morgen op de fiets de laatste 10 kilometer af te leggen.

S ‘avonds maken we nog een korte wandeling door het mooie Hattem.

Maandag 27 september.

Na onze afspraak nog even het centrum van Zwolle doorgefietst, helaas zijn nog veel winkels in de ochtend gesloten en houden wij het snel voor gezien.
Wat ons wel erg op valt is het zeer overdadig aanwezigheid van terrasjes zowel in Zwolle als in Hattem, iets wat wij toch jammer vinden.
Na de middag vertrekken we richting de Noordoostpolder naar een plekje waar we leuk bootjes kunnen kijken en blijven hier een paar nachten staan.

Woensdag 29 september.

Vandaag een regendag, gaan we terug naar onze basis in Nieuwleusen voor wat dingen regelen, zoals de APK van de camper en familie en vrienden bezoeken.