maandag 31 oktober 2022

2022-10 Nederland - Frankrijk

Maandag 3 oktober.

Vandaag een rondje door de omgeving gefietst door het Staphorster bos richting De Wijk aan het riviertje De Reest, ook even het mooie landgoed De Havixhorst aangedaan.

Woensdag 5 oktober.

Vanmorgen even met de camper naar Hoogeveen gereden voor de APK keuring en we kunnen er weer een jaartje tegenaan.
Zonder problemen weer goedgekeurd na een stofhoesje dicht gekit te hebben.

Vrijdags rijden we naar ons stekkie in de polder voor het weekend waar onze vrienden de volgende dag ook naar toe komen.

Grappig detail, de twee rode stipjes op de foto zijn de 205 meter hoge windmolens van Veur De Wind in Nieuwleusen

Dit is ons botenspot plekje geworden waar we graag komen voor de rust.

Zondag fietsen we met de vrienden een blokje rond langs de Ramspol balgstuw en het Ketelmeer naar het voormalig eilandje Schokland.

Herfst, paddenstoelentijd.

Zondag 23 oktober.

Na de laatste visites te hebben afgelegd de laatste weken zijn we dan vandaag vertrokken naar het warme zuiden voor een maandje of zes.
De trip gaat eerst naar Hoek van Holland, dit is voor het eerst sinds onze overwinteringstrips dat we onze eerste stop in Nederland plannen.
Hoek van Holland stond al een tijdje op mijn verlanglijstje om daar te overnachten op de gratis camperplaats pal aan de Nieuw Waterweg, en dit uiteraard voor mijn favoriete hobby bootjes spotten.

Hoek van Holland  51.97849,4.12015

Onze buurman houd van droog brood.

Overdag lekker wandelen over het strand of de pier en s’avonds genieten van de verlichte haven.

Ook zien we op 25 oktober via het glaasje van een laskap de maan een stukje voor de zon langs gaan.

Woensdag 26 oktober.

Na drie nachten Hoek van Holland gaan we vandaag Nederland verlaten voor België, via de drukke havenstad Rotterdam en door de Beneluxtunnel bij Pernis rijden we naar Rozenburg.
Bij Rozenburg verlaten we de snelweg en rijden over de Haringvlierdam, Brouwersdam en Oosterscheldekering naar Middelburg.
Bij de Westerscheldetunnel mogen we even €18,20 aftikken voor we door mogen rijden naar Terneuzen, vanaf hier gaat de trip naar het Belgische plaatsje Damme iets ten noorden van Brugge.

Net buiten het dorp is een parkeerplaats speciaal voor campers waar we de camper parkeren en Damme per voet bezoeken.
Damme is een toeristenstadje met veel oude gebouwen en profileert zich al enige jaren als boekenstad, veel winkels zijn er niet te vinden maar wel twee boekenwinkels.

Op de speciale camperparkeerplaats bij Damme mogen we helaas niet overnachten, dus rijden we een klein stukje langs de Damse-Vaart terug naar en dorpje Hoeke waar we op de camperplaats overnachten.

Hoeke  51.29135,3.33760

Donderdag 27 oktober.

Na het ontbijt rijden we langs de Dams-Vaart naar Brugge, Brugge zelf hebben we al eens bezocht, dus rijden we over de ringweg er om heen naar de snelweg.
Via de snelweg rijden we verder naar Calais in Frankrijk, net ten zuiden van Calais gaan we naar de camperplaats bij het dorpje Sangatte waar de Eurotunnel naar Engeland onder ons door gaat.
Grappig detail is, de coördinaten van de camperplaats lig precies boven de kanaaltunnel, dus met de route planner moest ik via de treintunnel er naar toe rijden.
S’middags maken we een leuke wandeling vanaf de camperplaats, onderweg mooie vergezichten en het is helder weer zodat we de krijtrotsen van Engeland kunnen zien.

Sangatte  50.94142,1.74097

Altijd leuk, kampeermiddelen spotten die anders zijn dan anders.

De volgende dag willen we over strand lopen naar de krijtrotsen aan onze zijde, helaas door vloed breken we dat af en lopen bovenlangs naar een uitzichtpunt waar we ook zicht hebben op de rotsen.

Zaterdag 29 oktober.

Vandaag rijden we een beetje langs de kustlijn via Wissant naar Boulogne-sur-Mer, vullen hier onze etenswarenvoorraad weer aan, tanken onze dieseltank even vol en rijden verder het binnenland in.

Via de D901 rijden we naar het plaatsje Montreuil en zoeken de camperplaats op, deze heeft ook een servicepunt waar we ook even gebruik van maken.We hebben geluk, want het laatste plekje is nog vrij voor ons, het is momenteel nog best wel druk met campers waarschijnlijk door de herfstvakanties en het prachtige weer.

Montreuil  50.45926,1.75959

Montreuil is een leuk stadje wat binnen de stadsmuren is gebouwd en waar je prachtig kan wandelen over en rond de stadsmuur, wat we dus ook een paar keer doen.

Maandag 31 oktober.

Het weekend is weer voorbij en wij rijden weer verder naar het zuiden, een ritje gepland van bijna 200 kilometer wat we in twee etappes willen doen.
Echter halverwege besluiten we toch door te gaan naar ons eindpunt van de route omdat we op de mooie rustige binnendoor wegen lekker opschieten.
We rijden om de baai van Saint-Valery-sur-Somme, kronkelend over D-wegen naar Yvetot, ten zuiden van Yvetot gaan we over de hoge brug over de rivier Seine, genaamd Pont de Brotonne.

Vlakbij de Pont de Brotonne bij het dorpje Saint-Nicolas-de-Bliquetuit is een camperplaats pal aan de Seine waar we de camper instaleren voor een paar dagen.

Saint-Nicolas-de-Bliquetuit  49.52100,0.72730

Het is een mooie rustige plek met uitzicht over de Seine naar Caudebec-en-Caux.

Caudebec-en-Caux

In de avond wandelen we langs de Seine naar de Pont de Brotonne, na er eerst vandaag over heen te zijn gereden, nu er ook onderdoor gelopen.